Ekonomisti biraju najbolji božićni poklon

Ekonomisti biraju najbolji božićni poklon

Long story short

  • Reći ću ti što ekonomisti misle o darivanju
  • Štreberaj ima poklon i za tebe

You need more fact in the dangerous art of giving presents than in any other social action.

William Bolitho

PRIČAM TI (BOŽIĆNU) PRIČU

21. prosinac je i još nas samo nekoliko dana dijeli od Božića.😍🙌

Miris kobasica, fritula i kuhanog vina širi se gradom, na svakom koraku ističu se ogromni popusti, božićne pjesme nezaobilazne su na radiju… Grad kao da u ovo doba godine odiše nekim posebnim ugođajem.😊

Ipak, postoji li tu nešto više, nešto što bi moglo zanimati i nas ekonomiste? 🤔

Vrijeme je da ti otkrijem najjače skrivene ekonomske istine o Božiću. Siguran sam da ćeš nakon ovog članka jedva čekati božićni ručak da svojima ispričaš ekonomsku božićnu bajku.😉

AMERIKANCI I TRGOVCI OBOŽAVAJU BOŽIĆ

Najlakše je krenuti, kao i u većini ekonomskih lekcija, od SAD-a:

  • 4% američkog BDP-a vezano je uz Božić
  • 70% svjetske božićne potrošnje otpada na SAD
  • 200% je prosječni rast prometa zlatarnica i knjižara u prosincu
  • 2 milijarde čestitaka pošalje se diljem SAD-a

Brojke su impresivne i reklo bi se da Amerikanci zaista obožavaju Božić. Ali ne zaboravi, medalja ima dvije strane.🏅 Trgovci u cijeloj priči igraju važnu ulogu; oni forsiraju božićno raspoloženje i svim se silama trude da on svake godine dođe sve ranije i ranije.⏱️

Procjenjuje se da Božićna sezona počinje već tamo u listopadu.

Zamisli, počinje nova akademska godina, a u Konzumu kuglice i lampice na sniženju, dok ekipa hvata popuste za poklone.😆

Trgovcima ipak treba skinuti kapu. Doktorirali su bihevioralnu ekonomiju (znaju kako psiha utječe na našu potrošnju) i potiču nas da trošimo izazivajući u nama osjećaj krivnje. Primjerice, neki će se roditelji potruditi svojoj djeci omogućiti što raskošniji Božić, jer ako to ne učine, misle, zakazali su kao roditelji. 🤷#logično

ŠTO EKONOMISTI MISLE O BOŽIĆU?

Trebalo je dosta dugo da se ekonomisti uvide važnost Božića za gospodarstvo i počnu se ozbiljnije baviti ovim pitanjem.🎅

Prvi značajniji ekonomist koji se bavio Božićem bio je profesor Waldfogel s Yalea(Za njega bismo mogli pretpostaviti da kao dijete nije bio zadovoljan poklonima koje je dobivao od roditelja za Božić…😂)

Waldfogelova je najpoznatija knjiga Scroogeconomics: Why you should not buy presents for holidays. U njoj zagovara novac kao najefikasniji poklon, a tu se ubrajaju i poklon kartice, vaučeri, popisi želja itd… Zvuči li ti to kao knjiga osobe koja po kući hoda s božićnom kapicom na glavi? 😆 #notreally Ovo su neke od njegovih osnovnih ideja:

  • Koliko često dobijemo poklon kojim nismo zadovojni?🤔 Mrtvi teret nastaje jer je osoba koja nam je tu stvar poklonila za nju platila više nego što bismo ju mi bili spremni platiti da ju kupujemo sami sebi. Ekonomisti procjenjuju iznos mrtvog tereta kod božićnih poklona na između 10 i 30%.💸💸
  • Božić koncentrira glavninu potrošačke aktivnosti u prosinac. To stavlja velik pritisak na lanac proizvođač-dobavljač-prodavač pa je potrebno osigurati kapacitete iako se oni neće koristiti ostatak godine. Kada bi potrošnja bila ravnomjernije raspoređena tijekom godine, viškovi kapaciteta bili bi nepotrebni što bi dovelo do efikasnije ekonomije.💪

Suprotno gledište

 Solow (#Solowljev model) se dugo vremena pitao kako je moguće da ljudi koji inače svoje odluke donose racionalno (izjednačavajući omjere graničnih stopa supstitucije i cijena pojedine robe), u Božićno vrijeme postaju iracionalni:

  • Objašnjava logiku darivanja preko pozitivnih eksternalija. Darujući, pruža nam se određeno zadovoljstvo dok druga osoba uživa u našem poklonu.🎁 Npr. muž kupuje supruzi parfem, ali i sam ima zadovoljstvo dok ga ona koristi. Isto tako, na Božićno jutro osmijeh na dječjim licima dok odmotavaju poklone ispod bora pruža radost cijeloj obitelji. Darivanje je stoga poželjnije od darova u novčanom obliku.🤗
  • Darivanje je oblik signaliziranja. Zamislimo dečka koji razmišlja o poklonu za svoju djevojku. Iako bi ekonomski efikasno bilo dati joj novac, pa neka si ona sama kupi što već želi, to bi bio slab signal. 😂 Ako joj s druge strane kupi plišanog medu u omiljenoj boji jer zna da ih ona jako voli, pokazuje da mu je stalo do nje i da ju dobro poznaje, što je vrlo jak signal.🥰

BOŽIĆ JE ZA EKONOMIJU DOBRA ILI LOŠA STVAR?

Dosta smo toga već o Božiću naučili, većinom promatrajući s mikroekonomskog gledišta. 🧐 S druge strane, makroekonomiste zanima je li Božić dobar ili loš za ekonomiju u cjelini. A na to pitanje ne znam dati odgovor.🤷‍♂️

Da bismo na to mogli dati odgovor, morali bismo napraviti Zemlju B identičnu Zemlji na kojoj sada živimo, s jedinim izuzetkom neslavljena Božiča. Težak posao, čak i za superheroja… 

Rasprava o tome treba li kupovati fizičke darove ili darivati novac pretjerano je naglašavala ekonomski aspekt. 🙃 Postoje i druge stvari prilikom darivanja. Najbolji je poklon onaj koji u sebi sadrži kreativnost, vrijeme i trud potreban za izradu. Takav poklon predstavlja najjači mogući signal prema osobi kojoj ga namjeravamo pokloniti.🤭

Postoje također stvari koje novac ne može kupiti: vrijeme provedeno s obitelji, dobra djela učinjena prijateljima, susjedima… Ako nas Božić učini solidarnijim prema drugima, porast će naš ljudski kapital, a on je najvažnija odrednica rasta bilo kojeg gospodarstva u dugom roku.🤓

Ekonomska lekcija Božića jest ta da ono što je najvažnije u ekonomiji, zapravo nema veze s ekonomijom.

Sretan Božić, puno odmora na praznicima i položenih ispita u nadolazećoj godini!💚💚

ŠTREBERAJ IMA POKLON ZA TEBE

Ako instrukcije kod nas prijaviš na Badnjak (24.12.), automatski ostvaruješ 10% popusta na kolegij po izboru!

Pokloni si peticu u indeksu! 😁

Sviđa ti se ovaj članak?

Share on facebook
Podijeli

Reci nešto pametno