[INVESTIRANJE] Gdje pronaći informacije za analizu vrijednosti dionice?

Ok, odlučili ste napustiti svijet špekuliranja i vrednovanja kompanija po kockarskom principu „imam osjećaj da bi moglo rasti“. Hrabro ste prihvatili činjenicu da „osjećaju“ možete vjerovati kao HŽ-ovom voznom redu i odlučili ste uložiti vrijeme i trud u sustavnu valuaciju kompanija. Međutim, gdje uopće početi? Kako saznati osnovne informacije o kompaniji? Koje informacije su nam bitne? Kako razlikovati žito od kukolja?

Wannabe analitičar? Odmah napravi račun na ovim stranicama:

  • Yahoo Finance – Osnovni izvor za cijene dionica i vijesti i jedini koji će vam ikad trebati. Možete i pretraživati potencijalne investicije po određenim faktorima (P/E, P/S, P/B i slično). Možete i Google finance, ali mi mislimo da je Yahoo pregledniji i bolji.
  • Seeking Alpha – Profesionalni i amaterski analitičari dijele svoje analize. Možete se i okušati u pisanju za njih. Ukoliko ste dobri, možda čak i zaradite nešto.
  • Insider Monkey – Fali vam inspiracije za potencijalnu investiciju? Insider Monkey je mjesto za vas. Saznajte koje dionice drže poznati investitori i hedge fondovi. Isto tako, možete saznati jesu li relevantne osobe iz određene kompanije prodavale ili kupovale dionice te kompanije. Ako menadžeri poduzeća počnu kupovati/prodavati dionice istog, to može puno značiti. 

Osnovne informacije o poduzeću

Našli ste kompaniju koju želite vrednovati, ali nemate pojma gdje početi istraživati. Pretpostavit ćemo da nemate nikakva znanja o kompaniji. Za početak bi morali saznati čime se kompanija uopće bavi i koji je njen poslovni model.

Otkud onda krenuti? Lajtmotiv čitavog vašeg procesa vrednovanja kompanije bi morala biti JEDNOSTAVNOST. To možemo primijeniti i ovdje. 

Wikipedia nije sramota. Kao što to već znaju milijuni studenata diljem svijeta, nema nikakve sramote u korištenju Wikipedije. Tamo možete saznati osnovne informacije o kompaniji, pogotovo ako je veća i nije iz Hrvatske.
Autori na Wikipediji obično odlično sintetiziraju informacije te možete dobiti vrlo dobru sliku čime se kompanija bavi. Osim toga, tamo uglavnom možete naći i sve kontroverze i prljavštine vezane za tu kompaniju.

O nama! Nikako nemojte preskočiti ni „O nama“ na web stranicama same kompanije. Tamo obično možete naći pregršt informacija o proizvodima i uslugama koje nude.

GOOOGLAJ! Zapravo, za početak samo googlaj. Svaka vijest će ti pomoći da stekneš dojam čime se poduzeće sve bavi.

RAČ

USKORO: TEČAJ VALUACIJA

Zanima te investiranje? Želiš naučiti kako profesionalci valuiraju vrijednost poduzeća? S nama ćeš uskoro sve to moći naučiti.
Ostavi nam svoj e-mail i saznaj prvi kada će krenuti tečaj. 

Bez brige, nećemo te spamati 🙂

Poslovni model poduzeća

Valuiranje poduzeća nije posao za lijene! Znamo da niste pročitali ništa otkad  vas je profesorica u osnovnoj školi natjerala da pročitate Brezu, ali bez ovoga ne možemo. Ne budite lijeni! Ako želite shvatiti poslovni model poduzeća, morate se potruditi pročitati što više.

Poslovni izvještaji 

Vaše istraživanje bi bilo najbolje započeti čitanjem poslovnih izvještaja i investicijskih prezentacija kompanija. Njih obično možete naći na web stranicama kompanije koju istražujete.

Savjet: Samo u google upišite: “Ime kompanije investor relations” i za čas ćete pronaći izvještaje poduzeća. Npr. “Apple investor relations” će vam izbaciti ovo.

Ne morate čitati sve. Zasad preskočite onih milijun stranica koje objašnjavaju računovodstvene standarde. Usredotočite se na dio u kojem kompanija objašnjava čime se bavi, trenutno stanje u industriji i makroekonomsko okruženje u kojem posluju.

Pazite: Svaki cigo svoga konja hvali. Ovdje obično možete saznati hrpu detalja, ali nemojte zaboraviti da vam ipak sve to dolazi od kompanije koju istražujete. Njima je u interesu izgledati dobro. Sve uzmite sa zrnom soli i sve bitne podatke provjerite i kod drugih, kredibilnih izvora.

Portali o industriji

Svaka industrija ima nekolicinu portala koji ju detaljno obrađuju. Pri vašem istraživanju nikako nemojte zaboraviti pronaći nekoliko njih jer mogu biti neprocjenjiv izvor informacija. Ljudi koji rade na tim portalima su obično stručnjaci za područje, a takvi nam trebaju. Na njima obično možete dobiti najažurnije informacije o problemima koji muče industriju ili specifičnu kompaniju iz nje.  

Primjeri: 
Greentechmedia.com – obnovljivi izvori energije
Spacenews.com – space industry 
Agrimoney.com – poljoprivreda
Ogj.com – nafta i plin

Pazite: Ako niste stručnjak za industriju vjerojatno će vam trebati 3 sata da pročitate jedan članak, ali vjerujte nam da se isplati. Uvid koji dobijete može činiti razliku između ulaganja i propuštanja investicije.

Drugo mišljenje

Uspjeli ste se detaljno upoznati s kompanijom i industrijom. Proveli ste sate i sate čitajući suhoparne financijske izvještaje, čudne kineske portale i statističke ljetopise. Preplavio vas je osjećaj samouvjerenosti, mislite da bolje poznajete kompaniju od CEO-a i preostaje vam samo zalijepiti „BUY“ preporuku na naslovnu stranicu vaše analize. E pa nećete razbojnici!!! Poput tek sastavljenog auta i vaše teze o kompaniji, industriji i budućnosti moraju na konačno testiranje.

Ima još analitičara na ovom svijetu. Najlakše ćete ih staviti na test čitanjem razmišljanja drugih analitičara. Prvenstveno, oni vam služe kao kontrola da niste propustili neku važnu činjenicu u vašoj analizi. U nepreglednom moru informacija često zanemarimo neke bitne informacije jer nam se na prvu učine nebitnima. Čitanje teza drugih analitičara vam može dati novu perspektivu. Osobito preporučamo da čitate analitičare koji se ne slažu s vašim tezama. Detaljno proučite sve njihove argumente i probajte ih shvatiti i vidjeti imaju li logike. 

Poznati investitor Charlie Munger je često govorio da nikad ne formira mišljenje o nečemu osim ako ne poznaje argumente druge strane bolje od njih samih. Ako iz svega ovog naučite samo ovo, napravili ste ogroman iskorak u odnosu na 99% drugih investitora. 

SeekingAlpha.com 

Nažalost, kao mali investitori vjerojatno nemate pristup analizama velikih svjetskih investicijskih banaka, ali imate nešto gotovo jednako dobro, ako ne i bolje. Seeking Alpha je portal gdje profesionalni i amaterski analitičari dijele svoje analize te raspravljaju o njima. Međutim, koristite ga oprezno. 

Ništa ne uzimajte zdravo za gotovo i sve provjeravajte!